Suomalaisten keskuudessa suositut sosiaalisen median kanavat

Sosiaalinen media on tänä päivänä monille jopa tärkein tapa pitää yhteyttä ystäviin ja sukulaisiin, varsinkin jos he asuvat kaukana. Sosiaalisen median avulla monet myös luovat uusia ystävyyssuhteita ja pysyvät kartalla ajankohtaisista asioista. Yrityksille sosiaalinen media puolestaan tarjoaa mainion, ja usein ilmaisen, kanavan mainostamiseen ja uusien asiakassuhteiden luomiseen. Kuten muuallakin maailmassa, sosiaalisen median asema myös Suomessa on nykyään yhä tärkeämpi sosiaalisten suhteiden ylläpidossa ja markkinoinnissa. Erilaisia sosiaalisen median palveluita onkin olemassa valtavasti, mutta suuren maailmanlaajuisen suosion niistä saavuttaa vain harva. Suomessa käyttäjien suosiossa ovat tällä hetkellä muun muassa videopalvelu YouTube, Facebook, kuvapalvelu Instagram, mikroblogipalvelu Twitter sekä verkostoitumisyhteisö Linkedin.

YouTube

youtubeNykyään hakukonejätti Googlen omistama, vuonna 2005 perustettu videopalvelu YouTube tarjoaa käyttäjilleen mahdollisuuden lisätä sivustolle videoita ja katsoa muiden sinne lataamia videoita, joita voi myös kommentoida. Palvelu on koko maailman mittakaavassa ja myös Suomen laajuisesti suosituin videoiden suoratoistopalvelu ja päivittäin sivustolla katsottujen videoiden määrä liikkuu miljardeissa.

Palvelun ympärille muodostunut kulttuuri on moniulotteinen, sillä esimerkiksi vuosina 2007 ja 2008 järjestettiin YouTube Awards -tapahtuma, jossa palkittiin parhaat käyttäjien äänestämät videot. Vuonna 2009 puolestaan New Yorkin Carnegie Hallissa järjestettiin tilaisuus, jossa esiintyi YouTuben kautta koottu 90 soittajasta koostuva orkesteri.

Pelkän viihdearvonsa lisäksi YouTube on mainio mainostamiskanava tai paikka yhteiskunnalliselle vaikuttamiselle, sillä palvelun kautta video voi tavoittaa hyvinkin lyhyessä ajassa miljoonia katsojia.

Facebook

Yhteisöpalvelu Facebookin suosio on ollut huimaa jo vuosia ja sillä on nykyään yli puolitoista miljardia rekisteröitynyttä käyttäjää ympäri maailmaa. Suomessa palvelu alkoi saavuttaa suurta suosiota vuonna 2007.

facebookPalvelussa käyttäjien on mahdollista luoda kuvallinen käyttäjäprofiili, pitää yhteyttä muiden käyttäjien kanssa ja liittyä erilaisiin yhteisöihin. Käyttäjät voivat palvelussa kirjoittaa omia kuulumisiaan, lisätä kommentteja kavereidensa aikajanoille tai kommentoida heidän julkaisujaan tai chattailla reaaliaikaisesti. Facebookin kautta saa myös tietoa erilaisista tapahtumista ja palveluun on myös kehitetty erilaisia sovelluksia ja pelejä.

Yksityisten käyttäjien lisäksi myös yritykset hyödyntävät Facebookia esimerkiksi mainonnassaan, tiedottamisessaan, brändinrakennuksessa ja asiakassuhteiden hoitamisessa.

Instagram

Vuonna 2010 auennut kuvien jakamispalvelulla ja sosiaalinen verkosto Instragram on kerännyt yli 300 miljoonaa käyttäjää. Palvelussa käyttäjät voivat jakaa omia kuviaan ja muokata niitä erilaisten kuvafilttereiden avulla, kommentoida muiden julkaisemia kuvia ja tykätä niistä. Nykyään Instagramiin on myös mahdollisuus lisätä korkeintaan 15 sekunnin mittaisia videoita.

Twitter

Twitter kehitettiin vuonna 2006, mutta sitä alettiin kääntää suomen kielelle vasta vuonna 2011. Nykyään palvelun suomenkielisten käyttäjien profiilien määrä on arviolta kuitenkin jo yli 500 000. Maailmanlaajuisesti palvelua käyttää yli 300 miljoonaa henkilöä ja palvelun seuratuimmilla henkilöillä on kymmeniä miljoonia seuraajia.

Yhteisö- ja mikroblogipalvelun tarkoituksena on omien, korkeintaan 140 merkkiä sisältävien viestien kirjoittaminen ja muiden päivitysten lukeminen. Muiden julkaisuja voi myös uudelleentwiitata, jolloin ne voivat levitä nopeasti hyvinkin laajalle. Julkaisuja voi lähettää ja seuraamiensa käyttäjien päivityksiä vastaanottaa niin Twitter-verkkosivuston tai erilaisten sovellusten kautta kuin myös tekstiviesteinä ja RSS-syötteenä.

Kuten muillakin suosituilla palveluilla, myös Twitterillä on oma roolinsa uutisoinnissa ja yhteiskunnallisessa vaikuttamisessa. Twitterissä on esimerkiksi levitetty tietoa Iranin presidentinvaalien jälkeisistä mielenosoituksista kun ulkomaalaisia toimittajia oli kielletty raportoimasta tilanteesta.

LinkedIn

Verkostoitumisväline ja verkkoyhteisöpalvelu LinkedIn on luonteeltaan erilainen kuin suurin osa muista suomalaisten keskuudessa suosituista sosiaalisen median palveluista. Vaikkei LinkedIn olekaan varsinaisesti työnhakupalvelu, voi sinne lisätä muun muassa oman CV:nsä ja kiinnostuksenkohteensa. Palvelussa on myös mahdollista saada suosituksia entisistä työpaikoistaan tai kavereiltaan. Se onkin mainio keino oman, erityisesti ammatillisen, verkoston laajentamiseen, mahdollisten työtarjousten saamiseen tai työntekijöiden löytämiseen.